Frykter milliontap etter russebussbrann

Fredag ble russebussen «The last trip» totalskadet i brann. Forsikringsansvarlig på bussen, Knut Greve Rokne, fortviler nå over at de ikke fikk kjøpt kaskoforsikring til russebussen.

UTBRENT: Russebussen The last trip ble totalskadd i brann fredag kveld. Foto: KNUT GREVE ROKNE.

Rokne anslår at verdier for nærmere en million kroner gikk opp i røyk da russebussen ble overtent i en eksplosjonsartet brann i Bergen fredag kveld. I denne summen ligger bussens verdi og det leide stereoanlegget som guttegjengen ennå ikke vet om de må erstatte. Heldigvis ble ingen skadet i den voldsomme brannen. Norske russ har lagt millioner av kroner i bilene og bussene som de neste ukene ruller rundt på norske veier. Men forsikringsselskapene tilbyr kun lovpålagt ansvarsforsikring til russ som vil forsikre de dyre og høylytte kjøretøyene.

Kaskoforsikring, som altså vil dekke skaden dersom den ikke forårsakes av et annet kjøretøy, tilbys ikke av noen av de forsikringsselskapene VG har vært i kontakt med: Gjensidige, Tryg, If og DNB.

I FULL FYR: Russebussen «The last trip» ble kraftig ødelagt i brann. Heldigvis ble ingen skadet i brannen, men russebusseierne fortviler nå over verdiene som gikk opp i røyk. Foto: KNUT GREVE ROKNE.

– For dyrt

– Årsaken er en vurdering av pris i forhold til risiko. Russebusser og biler er ofte gamle og kjører på veien en kort periode. Vi har ikke sett at det ville vært formålstjenlig å tilby kaskoforsikring til denne type kjøretøy, sier Bjarne Aani Rysstad, informasjonssjef i Gjensidige.

– Dersom vi hadde tilbudt kasko til russebusser, ville det vært så dyrt at ingen trolig ville ha kjøpt det, legger han til.

Det argumentet kjøper ikke russ Knut Greve Rokne. Tre års arbeid og mangfoldige kroner gikk opp i røyk da russebussen «The last trip» tok fyr. Totalt har guttegjengen i Bergen et russebussbudsjett på to millioner kroner. Det inkluderer kjøp av bussen, lydanlegg, interiør, eksteriør, rigging av en konsertscene i Stavanger og sjåfør, opplyser Rokne.

– Da jeg ringte rundt til ulike selskaper, sa de at det ikke var mulig å få kasko. Dersom de hadde tilbudt det, hadde vi selvsagt kjøpt det og heller justert budsjettet. Når vi putter så mye penger inn i bussen, så er en god forsikring første prioritet, sier han. Rokne legger til at det kan finnes kaskoforsikringer han ikke er kjent med, men russegjengen fikk bare tilbud om ansvarsforsikring.

FRYKTER TAP: Forsikringsansvarlig på russebussen The last trip: Knut Greve Rokne. Foto: PRIVAT

.

Mange av landets russebusser er mellom tyve og tredve år gamle. «The last trip» var fra 1994.

– Teknisk sett er russebusser tikkende bomber, så jeg forstår at forsikringsselskapene er skeptiske til å selge kaskoforsikring. Men de kan jo skreddersy en spesialforsikring som koster mer, nettopp for å dekke inn den økte risikoen, mener Rokne.

Gjensidige avviser skreddersøm:

– Risikoen er for høy rett og slett. Informasjonsdirektør i If, Jon Berge, opplyser at de tilbyr ansvarsforsikringer til russen, men ikke kasko. Han utelukker imidlertid ikke en skreddersydd kasko-løsning dersom russ kontakter dem. – Vi kunne kanskje vurdert det, dersom det for eksempel var et nyere kjøretøy, sier Berge til VG. Tryg avviser alle som ønsker å forsikre en russebil eller -buss.

– Vi tilbyr ikke forsikring for russekjøretøy. Vi kaller det en uønsket risiko og ønsker ikke å forsikre disse bilene og bussene, sier kommunikasjonssjef Ole Irgens.


Hva dekker kasko?

Del-kaskoskader som: Brannskade, eksplosjon som f.eks. sprengningsskade og lynnedslag, tyveri av selve kjøretøyet og fastmontert utstyr fra kjøretøyet, skade etter tyveriforsøk, glassruteskader, redning/veihjelp.

Skade på eget kjøretøy ved utforkjøring, velt, kollisjon eller hærverk

Andre skader som skyldes en tilfeldig, plutselig og ytre påvirkning

Kilde: Finansportalen

Forrige sak: Slik «deffer» du deg til sommerkroppen

Neste sak: Her får «slutterne» en ny start