Slik er det å eie en klassiker

Det nydelige været har gitt en drømmesommer for eiere av klassiske biler. Men hvordan er det å eie en klassiker, hvilke muligheter finnes og hvor er fellene?

Man opererer gjerne med to retninger som tyskerne så treffende kaller «youngtimer» eller «oldtimer». Definisjonen her skiller ved omtrent 1970, men er ikke sementert. Biler før regnes som veteraner i ordets forstand – altså oldtimer, mens de etter 1970 regnes for mer moderne youngtimere. Tenk på skillet både utseende- og funksjonsmessig.

For oss i Norge gir det norske avgiftssystemet stadig mer interessante muligheter i så måte. Det er nemlig slik at biler som er over 30 år gamle oftest blir vesentlig billigere å importere. Siden 30 år bakover blir 1984 og eldre, kan «veteranen» etter norsk definisjon i realiteten gi en svært hyggelig og prisgunstig youngtimer etter tysk målestokk. Dermed kan for eksempel godbiter som Porsche 911 fra 1984 eller Mercedes 500 SEC fra samme tiden lokke med et minimum av importavgifter, billig årsavgift og forsikring. Neste år kan man dermed kikke på 1985-modeller som Ferrari 328 som vil falle utenfor avgiftssjokk. Det er dessuten lov å hente bilen før fylte 30 år og lagre den til den er gammel nok for veteranstatus.

Eldre biler er ikke bekymringsløse, hverken å anskaffe eller eie. Merke, alder og tilstand er ofte avgjørende for hva slags eierskap man får. Dessuten bør slike biler oppbevares med omtanke for vær og vind, pluss vinterlagring. Vi har snakket med eiere og eksperter om de ulike sidene ved å eie klassiske biler.

Dette sier ekspertene:

Espen Olsen, daglig leder Porsche Senter Son:

Vil ikke ha skiftenøkkelen i baklomma

KJENNER MERKET: Daglig leder i Porsche Senter Son, Espen Olsen, er kanskje den med mest fartstid på merket i Norge. Han kan dermed gi konkrete innspill på en rekke sider ved eierskap av Porsche. Foto: PORSCHE CENTER SON.

Porsche Senter i Son brukes av mange entusiaster siden det har lengst fartstid i Norge på merket. Dermed kjenner de også mange av bilene som er i omløp.

– Det ruller cirka 3000 Porscher i Norge fra 1998 eller eldre, hvorav svært mange av disse er veteraner, sier daglig leder, Espen Olsen.

Han forteller at den typiske eieren av en klassisk Porsche ofte er en middelaldrende mann som har realisert guttedrømmen etter at ungene har flyttet. Fristelsen for en pen godværsbil i garasjen er ikke utypisk.

– Nøkkelen til et vellykket eierskap går gjennom originale biler med solid historikk. Disse er også klart mest lettomsettelige når man vil selge. Folk vil ha bra biler hvor man ikke trenger ha med skiftenøkkelen i baklomma. Dermed har 911 med 3,2-literen som ligger rundt veterangrensen blitt veldig populære nå. De oppleves moderne, er solid bygget og gir flott eierglede.

Olsen forteller videre at det norske prisnivået på eldre Porsche er lavest i Europa for tiden, derfor er stadig flere biler blitt eksportert.

– Men hvis man vil importere er det absolutt klokt å ha med kyndige folk og se bilen med egne øyne. Vi har sett mange skrekkeksempler på import som har gått galt. Det er et minefelt de luxe, hvor kreative selgere tar snarveier som ikke er lett å oppdage for menigmann, avslutter Olsen.

Bård Risan, eier og daglig leder Rud Vintage Garage:

Fortsatt gode kjøp

SKJULTE PERLER: Bård Risan har også sett at fine klassikere er eksport på grunn av lave priser her hjemme. Men han røper at det fortsatt er billigere å kjøpe Karman Ghia fra USA hvis man søker en mulig fortjeneste. Og at man kjøper Volvo i Sverige.

Bård Risan fikk beskjed av kona om å gjøre den altoppslukende hobbyen til levebrød, og lever i dag av eldre skjønnheter med brukslukt.

– Vi har stor pågang av menn mellom 35–60 år som skal ha en problemfri klassiker. Gjerne en kopi av den de vokste opp i, eller lik naboens bil som de drømte om den gang, forteller den daglige lederen Rud Vintage Garage.

90 prosent av kundene er menn, de øvrige er kvinner som utmerker seg med et behov for å kjøpe eldre Volkswagen boble uten tak. Risan utdyper:

– Det høres kanskje rart ut, men kvinner har en tendens til å søke søte klassikere, den originale Fiat 500 står også på listen blant disse, sier han.

Egil Otter i NAF:

Få avgifter som svir

ENKLE REGLER: Egil Otter i NAF har importert mange biler selv, gjerne Renault. Han forteller at det er lurt å sjekke om bilen man vil hente, også nyere biler, er beheftet med modifiseringer som kan gi trøbbel ved typegodkjenning. Foto: Jan Petter Lynau

Egil Otter i NAF er ikke uventet bilentusiast på sin hals, noe som har medført mange egenimporterte biler. I sommer hentet den tidligere informasjonssjefen en Renault 4 fra Frankrike.

– Det var et morsomt kjøp på landet. Vi skjønte ikke så mye av hverandre, men skiltes som gode venner, sier Otter som la igjen 2500 Euro for en doning han ønsket.

Det er mange som setter bort importen av en klassiker, dels på grunn av det praktiske. Otter er ikke der, selv om han forstår de som velger hjelp.

– Med de rette papirene er det enkelt å hente hjem veteranbiler. Med det originale identitetsbeviset på bilen – uten det bommer du stygt ved hjemkomst – og kvittering på bilens pris har du alt som skal til, ifølge Otter.

Det tar ti minutter hos tollen hvor du får en midlertidig kjøretillatelse, deretter skal engangsavgiften på 3637 kroner, vrakpanten på 2400 kroner og merverdi på bilens pris betales. Så er det opp til eieren når og hvor den skal fremvises til godkjenning hos Trafikkstasjonen for å få registreringsskilter.

Jan Tore Kopperud, Audi urquattro 1984:

– Kjørte til Sveits med bilhenger

EKTE ENTUSIAST: Jan Tore Kopperud er en kjent figur i Volkswagen- og Audi-miljøet. For anledningen har han tatt på seg den tidsriktige Audi-jakken fra 1984. Begge bilene er kjøpt på nettet, Audien var et blinkskudd, Golf Caben fra 90-tallet krevde en liten strekk. Foto: ERIC RØKEBERG.

Jan Tore Kopperud arbeider med bil til daglig, men skiller lite på jobb og fritid.

I tillegg til å være entusiast er han også svært nøye på detaljer, uten at det har ødelagt for bruk av bilene.

– Samlingen begynner å bli omfattende, dermed rekker jeg ikke å kjøre hver bil mer enn 40–50 mil hver sesong. Det er viktig å bruke bilene for å unngå pakninger som tørker og så videre, forteller Kopperud.

Audi Urquattroen fra 1984 ble kjøpt fra Sveits usett på nett i 2007.

– Det var nervepirrende å hente ikonet, men den var bedre enn jeg kunne drømt om. Jeg er utrolig fascinert av hva Audi oppnådde i rallysporten med modellen, og måtte bare ha en slik. Lyden i den er fantastisk, og den er lettkjørt og sprek med sine 200 turbohestekrefter. Med superhistorikk og kun 64000 kilometer på metieret har jeg dessuten hatt en hyggelig fortjeneste på den, forteller samleren som ikke er kjent for å selge.

Kopperud har også det som regnes som Norges fineste Golf GTi mk1, en Audi RS 2 og annen småsnadder. En titt innenfor døren i huset avslører en enorm samling med modellbiler.

– Ja, det finnes jo noen modeller her som frister, så får tiden vise om det blir flere i full størrelse, ler Kopperud.

Thomas Braathen, Porsche 911 2.2S 1971:

GÅR I PLUSS: Thomas Braathen realiserte guttedrømmen da han kjøpte en vinnerbil fra Porsche-treff. Klassikerens tilstand tilsier at han vil få vesentlig bedre betalt for den i Tyskland enn i Norge, hvor det finnes samlere med svært dype lommer.

– Likhetstrekk med kona

Thomas Braathens Porsche 911 2.2S fra 1971 kan nesten forveksles med ny, noe som får eieren til å innrømme at det nok er en konsekvens av få kjørte kilometer.

Men bilen har en historie: Etter at den ble restaurert så å si til 100 prosent originalstand, vant veteranen Concours d'Elegance i Porsche Club Sverige 2009. Året etter kjøpte Braathen perlen.

– Drivkraften var besettelsen for 911s vakre kurver siden barneårene. Pluss ekstreme ytelser for sin tid og til dels hissig temperament – ikke ulikt min kone, sier Braathen. Tanken på salg har dog vært der.

– Det er nesten uunngåelig, nå som prisene er drevet så kraftig opp. Men det skal ikke mer til enn en liten kveldstur med nedrullede vinduer for å glemme det. Den analoge nytelsen er formidabel, lukten og lyden er ulikt alt annet. Men turene blir korte siden man har familie med yngre barn som krever sitt, forteller Braathen videre.

Hans modell hører til de absolutt mest ettertraktede blant alle samlere. Mens det er mange som modifiserer slike biler, er hans eksemplar restaurert til original stand.

– Det vil si at jeg faktisk har deler til å gjøre den røffere i stilen. Hjemme ligger det et komplett motordeksel med såkalt «ducktail»-spoiler i autentisk utførelse, pluss en liten leppe som frontspoiler. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har tenkt på å montere det, men det var det med å bryte opp i disse fantastiske linjene da, avslutter Braathen.

Karin Andal Bakkerud, Chevrolet Corvette 1984:

– Flere damer burde ta steget!

Etter seks barn og et økende antall barnebarn, syntes Karin Andal Bakkerud at det var på tide å tenke på seg selv.

REALISERT DRØMMEN: Karin Andal Bakkerud ser klare fordeler med en såpass ny og solid veteranbil. Om sommeren kommer en ekstra bil godt med, og den lave årsavgiften og kaskoforsikringen på 1.200 kroner gjør regnestykket ekstra hyggelig. Dermed brukes Corvetten flittig.

– Drømmen om en amerikaner har vært med siden ungdomstiden. Men som ung mor ble det ikke sånn, men i våres var det slutt på slike hensyn. Jeg hadde søkt mye på nettet, og da denne Chevrolet Corvette fra 1984 var på vei til Norge for riktig pris fikk jeg skjelven. Tidligere erfaringer med eldre biler kontra denne ble et sjokk. Corvetten var som å kjøre en ny bil, ikke slark eller dødgang i det hele tatt, sier Bakkerud med stor entusiasme.

Fra mai har bilen vært kjørt flittig, til og med barnebarn sitter på, da i barnesete. Hun opplever bilen som lett å leve med, og vissheten om at den er laget i glassfiber betyr små bekymringer om rust. Muskelbilen vitner for øvrig om statusen som søndagsbil for et ektepar i Florida som har kjørt den kun 38000 kilometer.

– Eneste skåret i gleden var gummi som må ha vært bortimot original, nye dekk har forvandlet bilen. Nå blir det lengre turer, et annet barnebarn i Moss vil sitte på og harryturer lokker, smiler Andal Bakkerud.

NÅ: 3 md. VG+ kun 99,-

*Gratis Storytel gjelder kun nye Storytel-abonnenter. VG+ autofornyes og kan sies opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.