Silicon Valleys norske stjerneskudd

SILICON VALLEY/SAN FRANCISCO (VG) De er unge, kreative og fulle av pågangsmot. Disse teknologihjernene er noen av de mest lovende norske gründerne i Silicon Valley. Her deler de sine beste råd for å lykkes.

Har man en gründer i seg er det ett sted i verden man bør være: I Santa Clara-dalen sør for San Francisco. Dalføret som er kjent for sin høyteknologiindustri, og kalles bare Silicon Valley.

Ifølge Gro Eirin Dyrnes i Innovasjon Norge i Silicon Valley er det i dag mellom 60 og 70 norske teknologibedrifter i San Francisco-området som er tilknyttet Innovasjon Norges nettverk. De anslår at det totalt dreier seg om 200–300 nordmenn som er tilknyttet IKT-bransjen.

– Vi prøver å være en hjelpende hånd, sier Dyrnes mens hun viser oss rundt på nyåpnede Nordic Innovation House i Palo Alto – i hjertet av Silicon Valley.

EN HJELPENDE HÅND: Gro Eirin Dyrnes jobber ved Innovasjon Norges kontor i Silicon Valley. Der hjelper de norske gründere med å etablere seg. Foto: Thomas Nilsson

Dette er et initiativ finansiert av norske, svenske, finske, islandske og danske myndigheter, i tillegg til organisasjonen Nordic Innovation. Her kan nordiske gründere disponere kontorplass og får hjelp fra fagfolk fra sine land eller relevant sektor.

Innovasjon Norge har tro på gründerne VG i dag presenterer.

– Felles for dem er at de gjør mye riktig gjennom å knytte nettverk, søke råd, lytte og følge opp på anbefalingene de får fra markedet. Alle har også den senere perioden sikret positiv oppmerksomhet som påvirker verdien på deres selskap, sier Dyrnes og fortsetter:

– Det er dessverre umulig å si hvem som vil lykkes, men disse gjøre alle mye riktig.

Mathias Mikkelsen (24)

Fra: Oppegård
Gründer bak: Appene Timely og Sporty

BLE «FEATURED» I APP-STORE: Mathias Mikkelsen (24) fra Oppegård gjør stor suksess i Silicon Valley med sine to apper; Timely og Sporty. Foto: Thomas Nilsson

I fjor sommer flyttet 24-åringen til Silicon Valley for å bygge og lansere appen Timely. Vel fremme flyttet han inn i et såkalt «hacker house» sammen med syv andre gründere. Nordmannen endte opp med å bo i et klesskap.

Mye har skjedd siden den gang. Han dro til Norge, solgte leiligheten og returnerte til California.

– Det var nå eller aldri, sier Mikkelsen til VG når vi møter ham på kontorplassen i samme bygg som Twitter midt i San Francisco sentrum.

Midt oppe i dette fikk han jobbtilbud fra Facebook, som han takket nei til.

– Jeg ville ikke bli med dem, jeg vil lage selskaper som Facebook. Jeg må bygge selv.

Nylig ble Timely, som er et verktøy for arbeidstagere til å registrere og planlegge timer, «featured» i app-store – og økte brukermassen fra 18 000 bedrifter og 30 000 brukere til 28 000 bedrifter og 70 000 brukere i løpet av en uke. Nå er tallet over 100 000.

– Det var mange rare følelser da, men først og fremst en latterlig glede, sier 24-åringen som eier 100 % av Timely selv.

Tidligere i år lanserte han appen Sporty sammen med kompisene Christian Ringnes jr. og Christopher Onsrud.

Sporty er et sosialt nettverk for sport hvor man for eksempel kan finne folk i nærheten å spille fotball med og booke baner.

Tiden i klesskapet er forbi, og 24-åringen deler nå leilighet med to andre.

– Jeg har en madrass på gulvet, en sykkel og klærne har jeg i en koffert, sier han og skyter inn:

– Men jeg trives veldig bra, altså.

I desember fikk Mikkelsen 650 000 kroner i støtte fra Innovasjon Norge.

Linda Lægreid Johannessen (34)

Fra: Husnes i Kvinnherad
Gründer bak: YAY Images

FLYTTER PERMANENT: Linda Johannessen (34) sa opp jobben i Norge for å satse på YAY Images. Etter å ha bodd i San Francisco gjennom Airbnb i tre måneder, flytter hun nå permanent. Foto: Thomas Nilsson

Johannessen sa opp jobben i Scanpix og startet billedtjenesten YAY sammen med Jan Ole Kjellesvig og Oddbjørn Sjøgren. Tjenesten kan sammenlignes med Spotify, bare at man abonnerer på bilder.

– Jeg skulle egentlig være her i tre måneder, men nå har jeg bestemt meg for å flytte hit. Det er en bra by å gjøre business, og det er gøy å være gründer her, sier 34-åringen.

Hun jobber fra en av kontorplassene til Innovasjon Norge i sentrum av San Francisco. Nå er målet å etablere nye kontakter, i tillegg til å fortsette å vokse.

– Vi er synlig på en helt annen måte her, og blir tatt mer seriøst, sier Johannessen, som har studert markedsføring på BI og jobbet i Microsoft før hun begynte i Scanpix.

Nå har YAY over seks millioner brukergenererte bilder i basen sin.

I tillegg jobber 34-åringen også med et annet gründerprosjekt sammen med søsteren som bor i Albany i New York. De har utviklet appen authenpic, som i korte trekk handler om å ta bilder på gamlemåten med mobilen. Her hverken filtre eller deling i sosiale medier. Etter en uke kommer «rullen» ferdig fremkalt i postkassen.

Og hennes råd til andre gründere som ikke har tatt steget helt ut?

– Ta en måned her, lei en leilighet gjennom Airbnb og sjekk om du vil bo her. Skal en bli noe stort, må en satse alt.

Eivind Grønn (25), Sebastian Almnes (20) og Paal Stian Aagenæs (22)

Fra: Bærum, Asker og Oslo

SATSET ALT: Eivind Grønn (25), Paal Stian Aagenæs (22) og Sebastian Almnes (20) er gründerne bak Techpear, et helt nytt rekrutteringsverktøy. Foto: Thomas Nilsson

De tre møttes på BI og bodde sammen i Oslo. Etter et såkalt startup-arrangement i regi av Microsoft begynte de å jobbe videre med en idé Almnes hadde: et nytt og mer effektivt rekrutteringssystem i bedrifter som de nå håper kan revolusjonere ansettelsesprosesser.

Han sluttet på skolen for å satse alt på firmaet som fikk navnet Techpear. De andre fulgte etter, og nå er de i Silicon Valley gjennom et såkalt startup-program.

– Vi fikk beskjed om at vi hadde blitt tatt opp 2. oktober. 13. oktober var vi her, sier Almnes.

En uke før VG møtte de tre unge gründerne, hadde de for første gang fått sine første betalende kunder. I kontorfellesskapet sitter de sammen med flere titalls andre gründere fra hele verden. Her blir det mange sene kvelder.

Nå skal de ansette to nye i firmaet, og når programmet er over i februar satser de på at en av dem til enhver tid skal være i Silicon Valley for å videreutvikle kontaktnettet.

– Man må bare satse, sier Aagenæs.

Rådene til deg som vil lykkes

Lindas tips

1. Snakk med folk. Mange er redde for å dele gode ideer, ikke vær det. Andres innspill og historier er verdifull informasjon, og kan inspirere deg på veien videre. Her møter du så mange dyktige, åpne mennesker.

2. Vær autentisk når du nettverker. Når du er oppriktig interessert i de du snakker med, er nettverking gøy og givende.

3. Ha fokus. Du vil få mange gode innspill og råd, ta med deg de beste.

4. Ikke gi opp: Mye av det en gjør er ‘numbers game’, og ting tar tid. Mange av de suksessfulle grunderene her forteller om 30, 40, 50 avslag før de får et ja.

5. Lær deg å snakke 'Silicon Valley'. Du må ha historien, «pitchen», om deg og produktet ditt klart. Øv på denne og få innspill fra andre. Drøm stort, her vil de ha visjoner og store tall, ikke norsk nøkternhet.

Mathias' tips

1. Del ideen din med alle du møter. Ikke hold tilbake, og ikke be noen underskrive en NDA (konfidensialitetserklæring). Tilbakemeldingene du vil få av smarte mennesker vil være uvurderlig.

2. Gjennomføringen din er det eneste som betyr noe, ikke ideen. De som vinner er de som faktisk kan bygge det de tenker ut.

3. Sett deg i posisjon hvor du er klar for endring. Ideen din vil forandre seg, verden vil forandre seg, teknologien vil forandre seg. Pass på at selskapet er satt opp slik at dere kan endre på flekken. Større selskaper kan ikke det, og det er en kjempefordel du har.

4. Si ja og hjelp andre, uten å forvente noe tilbake. Silicon Valley er bygget opp med en unik hjelpekultur som du vil få tilbake en dag du trenger det selv.

5. Ikke glem at du kan bygge verdens største selskap, selv om du er fra lille Norge. Verdens største – intet mindre.

Innovasjon Norges tips:

1. Test ideen på kundene. Skaff piloter. Få tilbakemelding løpende og så tidlig som mulig i prosessen. Virkelig forstå kundene.

2. Få opp antall kunder/brukere, vis at ideen gir verdi for kundene. Rask vekst er viktig i Silicon Valley.

3. En god idé er ikke nok. Nøkkelen til suksess ligger i god planlegging og gjennomføring med god målstyring, men en vanskelig kopierbar ide er også en selvsagt styrke fremfor noe som lett kan kopieres/gjøres igjen.

4. Bygg et team av mennesker med komplementær kompetanse og nettverk og som har gjennomført tidligere. Bygg nettverk og relasjoner på lang sikt.

5. Fokus og evne til å stå løpet ut er kritisk for suksess.

I VG+ får du

  • Eksklusive artikkelserier | Fordypning i nyhetssaker | Tilgang til hele vårt dokumentarbibliotek
Abonnementene autofornyes og kan sies opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.