Slik kommer du i gang med terrengkjøring: Gjørme, bensinbeist og rå styrke

Glem nyvaskede biler uten et fnugg av rust eller hjemmemekk. Når man skal kjøre i terrenget, gjennom meterdyp gjørme og bratte hindre har det fint lite å si om bilen bruker under en liter på mila, her er det rå kraft som gjelder. Og det trenger ikke koste dyrt.

Det er lørdag i mars og solen avgir noen av sine første varme stråler etter en lang og slafsete vinter. Men på Rudskogen Motorsenter bryr de fleste seg fint lite om vinter og skiføre uansett. Her er det motorsport som står i fokus uansett årstid og uansett vær.

En etter en kommer bilene til syne på den lange grusveien opp mot offroad-banen på Rudskogen. Noen kommer kjørende for egen maskin, mens de som bare ler av EU-godkjente biler kommer med firehjulstrekkeren på henger.

Gutta i Østfold offroad-klubb bryr seg fint lite om nypolert bil som klarer en mil på literen. Det handler om hvor langt bil og fører kan presses ute i skogen. Rå motorkraft som skal få bilen gjennom de aller bratteste og mest gjørmete hindrene i offroad-løypa.

■ Suzuki SJ410/13, Jimny og Vitara.

NÅ: 3 md. VG+ kun 99,-

Abonnementene autofornyes og kan sies opp når som helst, men senest 48 timer før perioden utløper.