Test av Ford Kuga Vignale:

Skinnet «bedrar»

Test av Ford Kuga Vignale: Skinnet «bedrar»

Ford er solid forankret i tradisjonen med å lage rimelige biler for folk flest. Nå har de lagt ut på et luksuriøst sidespor som ikke er heeelt premium.

Legger du ekstra 60.000 på disken får du en påkostet Ford, med en fyldig smak av premium, basert på en eksisterende modell.

Ford kaller det Vignale og i pakken ligger blant annet en del mer standardutstyr, mer skinn i interiøret – de håndsydde skinnsetene er både gode og vakre – en bedre støydemping og andre lakkfarger.

HVA I VIGNALE? Vignale-navnet stammer fra en italiensk karosserimaker, grunnlagt i 1946 av Alfredo Vignale. Selskapet ble kjøpt opp av Ghia, som Ford eier. Første Ford Vignale var en konseptutgave av Focus, vist på messen i Paris i 2004. Foto: HANNE HATTREM.

Ford har «vignalet» opp flere modeller i porteføljen, til og med Fiesta skal få på seg finstasen. Ford Norge har som mål at Vignale skal utgjøre 10 prosent av salget per modell (der det finnes Vignale). Så langt er salgsmålet nådd på Kuga og Mondeo, og ikke minst på Edge, ifølge Ford.

Vår konklusjon er at bilen både kjøre- og standsmessig står til en solid femmer. Men, når blant annet automatisk nødbrems i by eller adaptiv cruisekontroll ikke er standard, faller bilen til en sterk firer.

Førermiljø: 6

INN MED SKINN: Det er også noe skinn i dashbord og dørpaneler. Ellers er det vanlig Kuga i instrumenteringen. Foto: HANNE HATTREM.

Praktisk og premium og skinnkledd, med gode el-seter. Infotainmentsystemet Sync 3 er en drøm å betjene, med god kontrast og større bokstaver/symboler. Stemmestyring på norsk funker bra! Ellers analog instrumentering, med digital fartsvisning. Sidesikten er bra. Støymessig ok. Ryggekameraet er uten deksel eller vask.

Kjøreegenskaper: 5

God Ford-ånd, som betyr solide kjøreegenskaper. Fint avstemt fjæring spiser i seg den moderate krengningen, og bilen er også komfortabel. Styringen er direkte, og du trenger dermed ratte lite. Motoren (180 hk) kunne nok hatt noe mer skyv. Uansett, girkassen omsetter kreftene harmonisk.

Plass: 4

Bagasjeplassen er grei. Bak er det stor beinplass. Setenedfelling er avansert, der puten glir delvis ned i fotbrønnen. Gulvet blir ikke helt flatt. Ingen lasteterskel. Høyttalerne har tatt reservehjulsplassen.

Miljø: 4

Fabrikkoppgitt forbruk på 0,52 l/mil (NEDC). VG-løypa gikk på 0,6 l/mil (snittfart 71 km/t, 7 grader). Motorvei 0,62 l/mil (101 km/t). Miljømerking C (134 g CO2).

GLATT GULV: Vår testmodell er utstyrt med et altfor glatt gulv i bagasjerommet. Det er ikke alt som kan festes i krokene. Vår erfaring er at det bedre med et belegg med mer friksjon. Setenedfellingen er avansert. Foto: HANNE HATTREM.

Sikkerhet: 6

5 av 5 mulige stjerner i EuroNCAPs kollisjonstester. Automatisk nødbrems i by må kjøpes i utstyrspakke til 7000 kr. Adaptiv cruisekontroll koster 6900 kr.

Å eie: 4

Biladministrasjonsselskapet Autolease vurderer bruktverdien etter 4 år/60.000 km til bedre enn snitt i bruktmarkedet (terning 5) og litt over snitt i klassen (terning 4). Driftskostnad ca. 4500 kr./år, litt under snitt. Bare nr. 18 av 23 i eierundersøkelsen AutoIndex. For best bruktverdi anbefaler Autolease: Diesel, automat, 4x4. Velg adaptiv cruisekontroll, parkeringsvarmer og hengerfeste.

UPMARKET: Setene er noe av det bedre i markedet, og gir bilen et eksklusivt preg og et ergonomisk løft, men mønster fra grillen og kontrastsømmer. Foto: HANNE HATTREM.

Pris: 4

Bilen er ikke utstyrt «til bristepunktet». For eksempel er ikke LED hovedlys, blindsone-varsling, filskiftvarsling/assistanse, trafikkskiltgjenkjenning eller oppvarmet ratt standard. Men den har mye bra komfortutstyr som standard. Vår testbil har nevnte utstyr, med unntak av LED-lys, og koster 567.800 kr.

Design: 5

Fine proporsjoner, knallfin grill. Vignale-lakken er nydelig.

Om VGs biltest

Utføres av avisens fagmedarbeider og bilekspert Dag Edvardsen. Hovedterningen er en helhetlig vurdering – ikke et gjennomsnitt av underterningene. Verdivurdering: Autolease. Tekniske data: Opplysningsrådet for Veitrafikken. Priser er uten leveringsomkostninger (normalt rundt 10.000 kr.).

VANLIG HØYDEPUNKT: Ford Kuga Vignale byr på de vante, gode kjøreegenskapene som Ford er kjent for. Foto: HANNE HATTREM.

Terningkast 6: Best i klassen.

Terningkast 5: Godt kjøp, anbefales.

Terningkast 4: Bra bil, men en eller flere viktige mangler.

Terningkast 3: En eller flere alvorlige mangler.

Terningkast 2: Fraråder kjøp.

Terningkast 1: Vurderes som farlig.

Her er flere bilsaker som kanskje interesserer deg:

TEST AV SKODA-SUV: HER ER KONG KODIAQ

LITEN BULK, HØY PRIS? HER KAN DU REPARERE DE DYRE BULKEN MYE BILLIGERE

GUIDE: SLIK GJØR DU ET TRYGT BRUKTBILKJØP

FØLG BIL OG MOTOR PÅ VG HER

Forrige sak: Forsvaret: Derfor skal Jensen frikjennes

Neste sak: Snart kan du betale med torsk